[Opinió] Biblioteca Escolar

Resulta impossible no admetre l’omnipresència de la imatge, fixa, mòbil, interactiva o en qualsevol altre format en què es pugui presentar, en una societat que avança, a passes de gegant, en l’àmbit tecnològic. L’escola, un dels agents socials d’importància cabdal, ha introduït, des de fa uns anys, les denominades TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació), dins l’aula. Actualment, amb l’aplicació del programa Xarxipèlag, ha assolit un notable impuls el tractament digital de la informació i dels continguts curriculars.

Ara bé, aquest panorama que s’està dibuixant i que va, de mica en mica, abastant quotes de major dimensió, no ens ha de fer oblidar que la paraula, la creació literària, la imaginació, la fantasia, l’aventura, l’afany per descobrir universos de ficció que ens fan viatjar a temps i espais potser inimaginables és posseïdora d’una bellesa, una càrrega estètica, un significat que cobren vida cada vegada que un lector, de qualsevol edat, obri les planes d’un llibre.

Sovint apareixen estudis sobre els llibres que llegeixen els infants, joves o adults i es tradueixen en signes preocupants de baix índex de lectura, de l’escassa o poc significativa afecció als llibres , i la preferència de la majoria de la població infantil, juvenil i adulta per altres ocupacions que requereixen “menys esforç” durant els moments de lleure, els períodes vacacionals.

Com multitud d’hàbits, habilitats o destresses, la lectura s’ha d’intentar inculcar com a activitat engrescadora, com a font de gaudi, des de les primeres edats. No es tracta simplement de posar llibres a l’abast dels infants, s’ha d’actuar perseguint fites molt més ambicioses: promoure una estimació pels llibres, sempre adequant-los a l’edat del destinatari i cercant cobrir en tot moment les expectatives dels potencials lectors.

La biblioteca escolar hauria de formar part de la trajectòria dels nins i nines d’educació infantil, els infants de primària i els joves de secundària. Però una biblioteca escolar no hauria de ser un espai on s’hi poden trobar prestatgeries o armaris que contenen llibres, en el millor dels casos classificats per temàtiques, àrees curriculars, edats o disciplines diverses. Una biblioteca escolar s’hauria de concebre com un valuós tresor on cada lector hi pugui realitzar troballes que ompliran moltes estones del seu oci i alhora l’enriqueixin en multitud de dimensions de la seva formació integral. Si es construeix la biblioteca escolar dissenyant-la perquè esdevengui un espai on es respiri un clima que convidi a entrar-hi, a quedar-s’hi, a gaudir de la bona companyia d’històries, llegendes, de mons imaginaris i personatges amb els quals potser se senti còmplice, s’estarà caminant amb sentit i treballant de ferm amb projecció de futur.

Crear una biblioteca a una escola és una tasca no exempta de complicació i sumament delicada. S’ha de tenir present qui en seran els possibles usuaris i, sense perdre mai de vista aquest horitzó, planificar acuradament tots i cadascun dels aspectes a considerar. No hi hauria d’haver deixat res a l’atzar. La decoració, la disposició del mobiliari (propi d’aquesta dependència del centre), la classificació del material del fons bibliogràfic, oferint-la pensant en facilitar als infants la seva localització. Però, sobretot, s’ha de realitzar l’adquisició de llibres i altres materials amb criteri, tenint present l’objectiu essencial: sembrar en els infants una hermosa llavor, fer néixer i créixer en ells l’estimació per la paraula, per la imatge que contenen els llibres als quals tenen accés els més petitons en el seu primer contacte amb la lectura.

A la biblioteca escolar seria ideal poder satisfer els gustos dels lectors, fins i tot dels més exigents. Fomentar activitats d’animació lectora, promoure iniciatives centrades en encuriosir els infants, en “enllepolir-los” per apropar-se a éssers imaginaris i  a aventures meravelloses que els faran viure moments inoblidables.

La biblioteca escolar seria desitjable que es convertís, per a nins i nines i joves, en un lloc màgic on les situacions més increïbles es facin realitat, on els personatges dels llibres cobrin vida i on la fantasia, els sentiments i les emocions puguin fluir intensament. Serà signe de la imbricació entre les vides reals dels lectors i les imaginades dels habitants dels mons de ficció.

És, encara, una assignatura pendent a molts de centres educatius. Tant de bo hi pugui trobarun lloc idoni per quedar-s’hi. És una eina fonamental per ajudar a aprendre i per ajudar a ensenyar. Sí, la biblioteca escolar és, indubtablement, un tresor per descobrir.

per Cati Ginard (a DBalears)

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s